Innowatorium

zdjecie

Gry szkoleniowe i edukacyjne

Tworzenie gier szkoleniowych i edukacyjnych to nie tylko jeden z najważniejszych obszarów działania Innowatorium. To przede wszystkim nasza pasja! Uwielbiamy gry i lubimy je tworzyć!
Gry szkoleniowe zyskują rosnącą popularność na firmowych szkoleniach. Nic dziwnego - dają niepowtarzalną szansę zapoznania z nowymi procedurami, oswojenia się i przetrenowania różnych sytuacji, które nieuchronnie czekają nas w pracy lub życiu bez ryzyka, że popełniony błąd zaważy na naszych losach lub ocenie.
Gry edukacyjne, szczególnie jeśli są stosowane w szkołach, są cudownym sposobem na przełamanie szkolnej rutyny, żeby nie powiedzieć - nudy. Jak donoszą badania naukowe, mózg uczy się najlepiej i najchętniej w stanie zaciekawienia i przy pozytywnych emocjach. Dobrze też, gdy człowiek ma poczucie, że coś w tym procesie zależy od niego. Wszystkie te wymagania spełniają gry! Gry edukacyjne są dodatkowo oparte na treściach wymaganych lub związanych z podstawą programową.

Oto niektóre z gier, które stworzyliśmy:

Pełna nazwa projektu to „Stymulowanie aktywnego udziału młodych ludzi w życiu demokratycznym dzięki rozwojowi innowacyjnego narzędzia edukacyjnego SmileUrbo.” Fabuła gry stworzonej jako oś projektu toczy się w małej wiosce na skraju parku narodowego. Mimo tak pięknego otoczenia wioska zmaga się z ogromnymi problemami, które sprawiają, że przyszłość społeczności staje się niepewna. Gracze wcielają się w rolę rady miejskiej, która stoi przed szeregiem decyzji. Gra posiada 2 komponenty – interpersonalny oraz platformę online. Komponent interpersonalny tworzą gracze wcielając się w role. Natomiast platforma zajmuje się systemem głosowania, zliczania punktów i wskaźników, mierzenia czasu gry oraz przekazywania feedbacku dla graczy pokazując im konsekwencje ich decyzji. SmileUrbo to bardzo wszechstronne narzędzie edukacyjne, które w zależności od celów może być wykorzystane na różne sposoby. ‘SmileUrbo’ jest intuicyjnym i innowacyjnym połączenia gry symulacyjnej z interfacem webowym i urządzeniami mobilnymi. Uczestnicy mogą od razu zobaczyć rezultat swoich decyzji i dzięki temu lepiej zrozumieć ich wpływ na dobrobyt społeczności. Gra, początkowo tylko konsultowana przez ekspertów z Innowatorium, a stworzona w Hiszpanii przez stowarzyszenie SmileMundo, uzyskała w Polsce dofinansowanie z programu Erasmus+ i jest dalej rozwijana przez Innowatorium. Cały projekt został uznany za przykład dobrej praktyki, a rezultaty dostępne są na platformie udostępniania rezultatów programu Erasmus+.

Invest In… to gra symulacyjna o charakterze negocjacyjnym, w której od czterech do ośmiu graczy wciela się w role urzędników samorządowych oraz potencjalnych inwestorów, zainteresowanych rozwinięciem nowego biznesu w ich gminie. Wspólnie muszą przeprowadzić proces diagnozy stanu miejscowości oraz dojść do porozumienia, co do lokalizacji i warunków powstawania inwestycji. Wszystko w trzech rundach, związanych z planowanie przestrzeni, przygotowaniem oferty oraz negocjacjami. Gra została przygotowana wspólnie z Polską Agencją Inwestycji i Handlu oraz z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji na potrzebę pilotażowego projektu wdrażania nowych standardów dotyczących obsługi inwestora w samorządach z województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Euroszanse

Gra „Euroszanse” weszła do oferty Eurodesk Polska w październiku 2019 roku. Grę stworzyliśmy we współpracy z Krajowym Biurem Eurodek Polska. Gra przeznaczona jest dla uczniów szkół średnich. Na jej przeprowadzenie potrzeba co najmniej 90 minut.

„Euroszanse” to gra planszowa o różnych formach mobilności w Europie i aktywności. Dzięki niej dowiesz się jak wyjechać za granicę – na staże i praktyki, na studia, na wolontariat, zobaczysz jak organizować projekty lokalne i międzynarodowe, poznasz granty, stypendia i konkursy dla młodzieży. Wszystkie możliwości – w sumie blisko czterdzieści – z którymi zetkniesz w czasie gry istnieją naprawdę.

Grę prowadzą konsultanci lokalni i regionalni Eurodesk Polska z następujących miast: Bielsko-Biała, Bytów (woj. pomorskie), Gdańsk, Kołobrzeg, Konin, Kraków, Leszno, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Radom, Toruń, Warszawa, Warszawa-Wola.

Arkana Kultury

Arkana Kultury to symulacyjna gra planszowa dla kadry zarządzającej instytucjami kultury. Jej celem jest wsparcie procesów edukacyjnych w szkoleniach. Poprzez modułową budowę gra pomaga uczestnikom w holistycznym spojrzeniu na działalność całej instytucji, a nie skupiać się tylko na swoim dziale. Uczestnicy starają się przez jeden rok (6 tur) odratować podupadającą placówkę. Oczywiście los bywa okrutny, dlatego karty szansy i ryzyka przekazywane przez trenera wpływają na rozwój gry, zapewniając nieoczekiwane zwroty akcji i pozwalając uczestnikom na sprawdzenie się w trudnych i zaskakujących sytuacjach. Kluczem do wygranej będzie umiejętność współpracy, strategicznego myślenia i harmonijnego wykorzystania potencjału wszystkich działów.

Arkana Kultury, poza atrakcją i zabawą dla graczy, jest przede wszystkim elastycznym narzędziem szkoleniowym. Gra odbywa się w turach, co pozwala trenerowi na podsumowywania doświadczeń na dowolnym etapie. Osoba prowadząca szkolenie ma do wyboru kilka gotowych scenariuszy szkolenia albo może samodzielnie wykorzystywać części gry jako elementy dynamizujące proces szkoleniowy. 

Fabuła gry toczy się w teatrze, a więc – wyobraź sobie teatr. Masz to? Scena, publiczność, aktorzy, technicy, oświetlenie, szatnia. Wszyscy mamy podobne wyobrażenie o teatrze chociaż zarządzanie taką instytucją to nic prostego, kiedy los zsyła na Ciebie kolejne plagi Egipskie. Arkana Kultury to symulacyjna gra szkoleniowa w której gracze zarządzają stworzoną przez siebie fabryką kultury – Teatrem. Mają do wyrobienia normy produkcji ujęte w bezdusznych wskaźnikach i hojną ręką Organizatora przyznane środki, które pokryją wszystkie wydatki. Przy okazji nie starczyło na rachunek za prąd, aktorzy po pijaku zdemolowali scenografię, a nasza strona została zhackowana i rozsyła wirusy naszym gościom. Wszyscy wiemy, że to tylko zabawa, chociaż zarządzanie teatrem to nic prostego, kiedy los zsyła codzienność. Arkana Kultury powstały we współpracy z Fundacją Obserwatorium.

Wiatraki

Wiatraki to wielostronna gra negocjacyjna, która pozwala uczestnikom zrozumieć zawiłości społeczno-ekonomiczno-ekologiczne, które wiążą się z inwestycjami takimi jak ta przedstawiona w grze. Gracze wcielając się w role mieszkańców, przedstawicieli firmy i władz lokalnych będą uzgadniali co jest najlepsze dla ich wioski, mając jednak przede wszystkim na uwadze własny interes.

Krawskie Pola to duża wieś położona w malowniczych rejonach województwa Kujawsko-Pomorskiego. Według danych GUS w 2002 roku podczas Narodowego Spisu Powszechnego, w miejscowości mieszkało 980 osób. Krawskie Pola to przede wszystkim miejscowość rolnicza. Niestety odległość od atrakcji turystycznych i zły stan infrastruktury drogowej spowalnia rozwój pozostałych gałęzi gospodarki. 

Średnia roczna prędkość wiatru dla tego regionu przekracza 5 m/s, co znacznie przekracza średnią dla kraju i plasuje Krawskie Pola w 2 kategorii stref energetycznych w kraju. To dlatego firma Wiatrak Polski chce zbudować w pobliżu wsi aż 3 turbiny, każda o mocy 2 MW. Tylko czy mieszkańcy zgodzą się na postawienie elektrowni wiatrowej na terenie ich wsi? 

Gra wpisana jest w przebieg szkolenia i zajmuje w całości 3 do 4 godzin. Proponowane elementy szkolenia to: wstęp fabularny, przygotowanie drużyn, rozmowy, debriefing i moduł negocjacyjny. Wiatraki powstały we współpracy z firmą GD Events.

Koło Innowacji

Koło Innowacji jest planszową grą symulacyjną, która uczy i testuje umiejętności uczestników w zakresie wdrażania innowacji, zmiany w organizacji, optymalizacji procesów biznesowych, komunikacji i negocjacji oraz procesu kreatywnego. Jest to gra, której podstawowym zadaniem jest umożliwienie graczom zdobycia doświadczenia w testowanych dziedzinach, bez potknięć i ryzyk znanych z realnego świata. Trener dobiera warunki doświadczenia i dostosowuje poziom trudności gry do kompetencji poznawczych konkretnej grupy, by stymulować najkorzystniejszy rozwój uczestników. 

W Kole Innowacji gracze wcielają się w dyrektorów fabryki. Jej pozornie stabilna sytuacja uśpiła czujność zarządu i dopiero informacja o oczekiwanym skoku technologicznym konkurencji sprawiła, że rozważana jest optymalizacja procesów i zmiana dotychczasowych schematów działania. Zadaniem graczy jest przeprowadzenie zakładu przez trudny okres i osiągnięcie wyznaczonych celów – wzrost zyskowności firmy, przy jednoczesnym rozwoju potencjału kadrowego oraz optymalizacji procesów poprzez wdrażanie innowacji. 

Koło Innowacji doskonale sprawdza się podczas nowoczesnych szkoleń biznesowych. Dodatkowo dodatkowo dzięki grze możemy przeprowadzić pogłębioną analizę roli i dynamiki grupy, kompetencji miękkich, modeli decyzyjnych liderów w organizacji. Jest to innowacyjny produkt wykorzystywany w ramach usług typu Assessment Center/Development Centre oraz w trakcie rekrutacji na stanowiska dyrektorskie. Rozgrywka zajmuje ok. 2 godzin i może w niej wziąć udział od 3 do 5 osób. Sprawdza się doskonale dla dorosłych, ale mogą w nią grać także młodsi uczestnicy – od 12 roku życia.

Koło Innowacji powstało we współpracy z firmą Generator Pomysłów.